Specialismen

Veel werkgevers en werknemers krijgen op enig moment te maken met een arbeidsconflict. Van een arbeidsconflict is al sprake als één van beide vindt dát er sprake is van een conflictueuze situatie. 

Arbeidsconflict en ziekmelding

Arbeidsconflicten gaan vaak gepaard met ziekmelding. In de regel wordt dan de bedrijfsarts ingeschakeld. Alleen hij en niet de werkgever zelf (maar ook niet de huisarts) beoordeelt of de werknemer arbeidsongeschikt is wegens ziekte.

STECR Werkwijzer

Als een werknemer zich na een conflict ziek meldt, wordt dat vaak gekwalificeerd als “situatief arbeidsongeschikt”. Bij de vraag of er dan sprake is van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte gebruiken bedrijfsartsen als leidraad de zogeheten “STECR Werkwijzer Arbeidsconflicten”.

Is de werknemer dan wel echt ziek?

Zijn er wel echt medische beperkingen voor werkhervatting? Zo nee, dan kan de werknemer in beginsel gewoon werken, maar misschien treden de beperkingen juist wel (weer) op zodra de werknemer alsnog het werk hervat. Het is opnieuw de bedrijfsarts die een oordeel over het “ziektegeval” moet geven.

Loondoorbetaling

Hoewel de Werkwijzer primair bedoeld is voor bedrijfsartsen, bevat deze zeker ook aanwijzingen voor de werkgever hoe om te gaan met conflicten en hoe deze in de organisatie te voorkomen. Ook bevat de Werkwijzer aanwijzingen voor de werkgever over loondoorbetaling bij de combinatie arbeidsconflict – ziekte. De hoofdregel is: geen werk, geen loon. De werknemer doet er verstandig aan te laten checken of de werkgever zich wel aan alle regels houdt.

De niet-zieke werknemer die wegblijft

Heeft een werknemer die door de bedrijfsarts niet arbeidsongeschikt wegens ziekte is verklaard, toch recht op loon als hij niet komt werken?
Dat is zeker geen automatisme. Deze niet-zieke werknemer moet dan aantonen dat het redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd om te komen werken vanwege arbeidsomstandigheden die in de risicosfeer van de werkgever liggen.

Heeft u vragen? Wij helpen u graag.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wij bellen u binnen 24 uur terug binnen kantoortijden